We hebben allemaal wel eens gehoord dat het belangrijk is om ons huis schoon te houden, maar waarom is dat eigenlijk zo belangrijk? Hoewel het schoonmaken van je huis voor vele een lastige klus is die vaak uitgesteld wordt, is het toch belangrijk om dit regelmatig te doen. Ik wil echt geen open deuren opentrappen, maar geef je toch een paar belangrijke redenen, even opfrissen:
1. Schoonmaken van je huis is essentieel voor je gezondheid. Een schoon huis is vrij van stof, bacteriën en andere verontreinigingen die het risico op allergieën en luchtwegaandoeningen verhogen. Vooral bij mensen met astma of allergieën is het van groot belang om stof en andere allergenen zoveel mogelijk te verwijderen.
2. Een schoon huis draagt bij aan een beter humeur. Als je omgeving opgeruimd en netjes is, zul je je rustiger en comfortabeler voelen.
3. Als je je huis regelmatig schoonmaakt, draag je bij aan een langere levensduur van je meubels, vloeren en andere items in je huis. Door stof en andere vuiligheid te verwijderen, voorkom je dat je meubels en vloeren er oud en versleten uitzien.
In het kort is het schoonmaken van je huis niet alleen goed voor je gezondheid, maar ook voor je humeur en de levensduur van je meubels en vloeren. Het is daarom belangrijk om je huis regelmatig schoon te maken.
Duurzaam schoonmaken
Weinige onder ons is het gegund om met plezier schoon te maken, maar als we dan toch bezig zijn waarom dan niet meteen ook duurzaam schoonmaken? Door duurzaam schoon te maken maak je meer schoon dan alleen je huis of werkomgeving, naast je gezondheid zorg je ook voor een beter en gezonder milieu.
Ik zal waarschijnlijk nooit voor de Miss Schoonmaakverkiezingen genomineerd worden, maar toch is dit wel de richting waarvoor ik me met veel van mijn ziel & zaligheid inzet om het verschil te maken. Kan één plezierige ervaring dat verschil maken? Ja, ik weet zeker dat dat inderdaad kan en dat is dan ook meteen mijn grote drive om jullie zoveel mogelijk mee te nemen in dit verhaal en de groep “gunners” gewoon steeds groter te maken.
Het was wel een zoektocht – het vinden van een schoonmaakmiddel dat mij op meerdere punten aansprak, waar ik volledig achter kan staan en wat ik ook nog graag wil verkopen. De criteria waaraan het moet voldoen:
– Zo duurzaam en milieuvriendelijk mogelijk
– Minder plastic
– Lekker ruiken en er mooi uitzien
– Makkelijk en snel in gebruik
– Liefst Nederlands product
– Niét in de supermarkten liggen
– Navulmogelijkheden hebben
Eind 2020 ontdekte ik ZO schoon een product dat in eerste instantie op papier aan al deze voorwaarden voldeed en meer – ze werken met concentraten én navulzakken – hoe duurzaam wil je het hebben?! Het nieuwe schoonmaken was hun credo en met grote nieuwsgierigheid en enthousiasme plaatste ik mijn bestelling en ging aan de gang.
Mix it. Spray it. Wipe it.
De grootste verrassing was wel het gemak van het vullen van de spray uit de navulzak met een deel concentraat (tot aan het streepje) en aanvullen met gewoon kraanwater. Wat een winst was hier al bereikt! Eén navulzak voldoende voor 10 sprayflessen = gelijk aan 10 flessen schoonmaakmiddel. 10 Plastic flessen minder in mijn container. Oké de eerste uitgave is dan wel wat forser maar na 10 flessen (ruim één jaar later) was ik wel een stuk goedkoper uit. Totaal €20 voor een ZO navulzak met sprayer tegen 10x sprayer Ecover totaal €39. Dat is het dubbele gewoon!
Oké er moeten toch meer van dit soort merken zijn.
Voor een groot deel van mijn criteria zijn er zeker meer merken te vinden, maar producten/merken mét navul mogelijkheden een héél stuk lastiger.
Een gesprek met Marcel’s Green Soap leerde me dat de supermarkten in Nederland hier simpelweg geen belangstelling voor hebben – te veel gedoe. Bijzonder raar, daar ik in het buitenland de meest prachtige installaties in supermarkten ben tegengekomen. Mijn vertaling is dan ook dat merken in het geheel niet worden uitgedaagd het enorme probleem van de jaarlijks gemiddeld 50 lege plastic flessen schoonmaakmiddelen per huishouden aan te pakken. We hebben zo’n 7 miljoen huishoudens in Nederland dus we hebben het dan snel over zo’n 350 miljoen plastic flessen – 350 miljoen die zéker niet allemaal van het soort ‘recyclebaar’ gemaakt zijn! Zelfs de merken die claimen duurzaam te zijn voelen duidelijk onvoldoende de verantwoordelijkheid om navulmogelijkheden aan te bieden.
Hoe kun je dan als consument met al je beste bedoelingen dan wel het verschil maken zonder dat je zelf aan het brouwen van schoonmaakmiddelen gaat? Hoe en waar kunnen we de duurzame prikkel die wij als consument echt wel voelen, omzetten in daadkracht?
DGSMW heeft de ambitie de consument in ieder geval een plek te beiden waar dat wat er wel is als keuze aan te bieden – het assortiment probeer ik dan ook steeds meer uit te breiden en zal jullie hierover zeker op de hoogte houden.